Monday, June 13, 2011

Sombongnya

Setiap hari rutin saya ke tempat kerja ialah menghantar Aina (Alang) ke tabika di Segamat Baru dan Irdi (Kakcik) ke tabika Kemas UiTM. Amalan dalam kenderaan ialah kesmua anak akan berdoa bersama-sama sepanjang memulakan perjalanan:
1) Bismillahilazi la yadurru ma'asmihi. syai un fil ardi ...
2) Doa naik kenderaan
3) Ayat kursi
4) Tiga qul

Selepas habis doa di atas barulah saya akan 'on kan' radio ke mana2 'channel' tetapi jika rancangan pelajari Bahasa Arab ke udara, saya akan terus tukar ke 'channel' lain kerana bagi saya apa yang disampaikan adalah asas bahasa arab yang kononnya telah saya pelajari selama lima tahun di sekolah dahulu. SOMBONGNYA saya.....

Tetapi apabila melihat betapa tekunnya Prof MKI mempelajari bahasa ini sehingga beliau mempunyai guru sendiri, saya terus bertanya kepada diri sendiri... "Kenapa sampai jadi begini, betapa sombongnya saya. Bukankah ini bahasa al-quran?"

Kini, setiap kali ke tempat kerja jika berkesempatan saya pasti akan membuka radio IKIM supaya tidak terlepas rancangan ini setiap hari Isnin - Jumaat. Kakcik pun tak sabar2 untuk menyanyi bersama2 setiap pagi jam 8.30. Ternyata saya menjadi pendengar yang setia dan ini sedikit sebanyak dapat menambahkan kefahaman dan perbendaharaan kata terhadap apa yang saya pelajari 20 tahun yang lalu. Kakcik pun dah hafal lagu ni:
Mari belajar bahasa arab
bahasa indah bahasa al-quran
mari pelajari bahasa ini
bahasa nan suci dan murni
Haiya bil arabiyyah 2x

No comments: